Saturday, February 19, 2011

Musabaqah....

Bismillah...

Alhamdulillah....akhirnya tercapai jugak hasrat saya selama ni....tapi ni baru peringkat daerah, kene bertanding peringkat negeri pulak....mintak2 la ALLAH tolong saya sekali lagi masa peringkat negeri nanti....walaupun masa mula2 nak masuk tu bukan niat untuk menang, jes untuk suka2 dan minat yang mendalam, tapi 'kebetulan' saya boleh menang peringkat daerah ni, tiba2 terus bersemangat nak menang kat peringkat negeri nanti....sebab saya berhajat dan mengidam sangat2 nak berkumpul dengan para hamalatul quran yang lain di peringkat kebangsaan nanti....kalau ALLAH izinkan....

kenapa saya kata 'kebetulan' menang...? huhu...pelik tapi benar....musabaqah ni ade 3 tahap....tahap 1 ialah 1-10 juzuk...tahap 2 ialah 1-20 juzuk...tahap 3 lak ialah 1-30 juzuk...saya berminat nak masuk tahap 3...bila nak daftar je, tengok2 saya sorang je mamat yang minat nak masuk tahap tu bagi kategori lelaki...hmmm...memang rezki la kan...nak kata ape lagi....pompuan pn camtu gak....ada sorang je peserta bagi tahap 3....memang saya ni boleh dikatakan menang xbermaruah laa...huhu....tapi kawan2, walaupun saya sorang je yang masuk,i put all effort  masa duk bersila depan mikrofon tu sebab nak try saya ni betul2 layak ke atau xlayak untuk masuk tahap tu....alhamdulillah...out of 5 questions, 1 soalan yang menerewang masuk jalan lain...tapi naseb bek dapat patah balik lepas sesat tuu...huhu...(xtaw la paham ke x)...

korang nak taw x sape peserta pompuan tahap 3 tuu...peserta tu umur die 16 tahun baru....muda setaun drpd adik pompuan saya....memang salute betul kat budak tu....saya tyme 16 tahun tengah watpe....? tengah dok sebuk 'berpoya-poya' ngan kawan2....huhu....malu tul rasanya ngan budak tu....yang tambah memalukan lagi sampai saya xtaw nak letak mana muka saya ni ialah tyme turn die bertanding tuu, sume lima5 soalan tu die jawab dengan lancarnya tanpa sepatah perkataan silap pun...aduuuhh....dah la budak,pompuan pulak tu yang mana ada 'cuti umum' setiap bulan yang wat die xleh ngaji quran,tapi still she is superior than me...seolah2 saya terdengar je die cakap kat saya, "ape ni bro...camne boleh kalah ngan BUDAK POMPUAN ni..."...malu sih...dah tu pulak untuk tahap 3 ni ada 2 soalan tafsir lepas 5 soalan tuu....soalan pertama saya jawab dengan terkial-kialnya dan soalan kedua memang saya loss terus xtaw ayat mana....tapi bila tyme minah kecik ni punye turn,die jawab dua2 soalan tu dengan confident and on the spot je....macam quran terjemah tu duk depan dia...lagi la saya tambah geram kat budak ni...huhu...saya bajet die tanya terjemah juzuk 5 yang mana saya dah revise dah,tapi rupa-rupanya taun ni juzuk 6 lak yang mana saya taw skit2 je terjemah die...hampeh tul ko ni tayfur....untuk sedapkan ati saya,saya assume yang budak cili padi tu mungkin dah taw kot soalan tafsir untuk taun ni adalah juzuk 6....so die prepare awal2....kalaw x,mesti die pun terkial2 cam saya....huhu....(ati dan perasaan sendiri kene jaga bro)

dan yang paling best skali tyme musabaqah tu,saya dapat berkenalan ngan due orang sahabat baru...sorang hamdani dan sorang lagi nizam....due2 ni memang kelakar giler....dan yang saya paling respek skali hamdani laa....mamat ni masa saya fes time jumpa,nampak sempoi sangat....seluar slek,baju melayu,songkok itam....ong len duk pakai jubah ngan kopiah putih sume....tapi xpela....xsalah pun...huhu...bila kenal je ngan die,baru taw yang die ni memang kepala more or less like me....apalagi,memang sekejap je jadi kamceng dah....terus saya mintak no tepon die ngan facebook die....huhu....hamdani masuk tahap 2...ong len smbil mnunggu turn dorang,sume duk sibuk ngulang quran....mamat ni lak duk sibuk borak ngan kawan die sorang lagi yang nama nizam tuu...."bila laa dorang nak abis ni...." cakap die kat member die tuu sambil borak benda2 lain....dorang borak duk cite tyme dorang kat maahad tahfiz dulu apa kegiatan nakal dorang...saya yang lepak kat sebelah dorang tu sakit perut duk dengar citer dorang...punye la klakar...macam2...pastu nizam cakap...."weh,kiter borak ni cover2 la skit...tadi pakcik sebelah aku ni dah sound dah kat aku suh duk senyap..."...padahal mamat tu la cakap kuat sekali...huhu...saya ngan hamdani cakap cam berbisik je,tapi bile sampai turn nizam ni cakap,memang xingat sekeliling laa....tu xcampur gelak ketawa die lagi....huhu....pakcik sebelah die tu duk usha2 camtu je la pastu...dah xkuasa kut nak nasihat...huhu....

xlama pastu,sampai la turn hamdani nek pentas nak kena tebuk...die punye tahap ada 5 soalan gak...tp xde tafsir....hakim pun tye la soalan pertama kat die....die pun stat jawab....auu'dzubillahiminassyaitonirrojim...bismillaahirrohmaanirrohim....mak aih mamat ni....opening pun dah sedap dah lagu dan suara die....saya terus pasang telinga nak hayati alunan die....ayat demi ayat die baca....die terus dengan lagu misyary die...fuuuuhhhh...memang xboleh blah mamat nih....tadi bukan main lagi duk borak2 belakang macam orang xbersungguh je nak masuk tanding....tapi skali die bukak mulut,sume orang terpegun....masuk soalan kedua,die ubah pulak lagu said alghamidi....Ya ALLAH, manusia jenis ape yang aku jumpe nih....die terus membaca dengan penuh perasaannya menambahkan lagi kesyahduan bacaannya....saya memang menikmati betul2 la bacaan die tuu...saya santap betul2 makanan tuu....macam 2 la sampai habis soalan....interchange between misyary and said alghamidi....habis je die baca,die pun jumpa saya...."aku balik dulu laa...aku de tugas skit kat masjid tempat aku...." malam tu seperti yang diramalkan laa....die menjadi johan bagi tahap 2.....mabruk mabruk....bangga betul saya dapat peluang berkenalan ngan die....insyaALLAH saya xkan lupakan die sampai bila2 sebab dia la kawan dunia akhirat saya....

wallahua'lam...

2 comments:

  1. As salam. syukran follow blog sy yg x seberapa. Alhamdulillah. moga bermanfaat. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  2. terima kasih jugak sebab sudi datang menjengok blog baru nih...huhu...

    ReplyDelete