Friday, February 18, 2011

Arachnophobia & ALLAH phobia....

bismillah....

"dulu masa I blaja biology kt matriculation dlu, ade sorang lecturer I yg ade penyakit ni....arachnophobia....maksud dia phobia kepada spider....dlu kan ade blaja bab insects kan mse biology dlu, jadi lecturer explain la bab tu....sampai je bab spider, die terus menggigil dan terketar-ketar...dan lecturer I tu pun bgtau yg die ade arachnophobia....die xsebut pn pktaan 'spider' tu ....die cume explain je mengenai spider tu without mentioning 'spider' sebab kalau x,  makin teruk jadinya symptom die 2....."

macam tu la kisah lecturer saya punye lecturer mengenai arachnophobia....masa saya dengar tu,terkejut gak laa...ade jugak penyakit camtu dalam dunia ni eh....pantang dengar tentang spider, terus menggigil dan terketar-ketar....takutnya die kat spider....pastu saya fikir lagi...."macam mana pulak halnya dengan orang yg ALLAH phobia ye..macam tu jugak ke symptom dia atau much worse"...yg mana ALLAH berfirman dalam surah al-anfal ayat 2 yg bermaksud "sesungguhnya orang yg beriman ialah orang yg apabila disebutkan sahaja nama ALLAH, maka gementarlah hati mereka.....ilaa akhiri ayat...."

agak2 la, ade lagi ke eh org yg betul2 takut kepada ALLAH sampai tahap macam tu skang nih....? mungkin ade tapi terlampau-lampau sikit sangat.....kita pulak macam mana...? mudah sangat kan kalimah ALLAH terpacul dari mulut kita....tapi malangnya, tiada sekelumit perasaan pun timbul daripada kalimah yang kita ucapkan samada perasaan cinta mahupun perasaan takut....nothing....sebab apa....? sebab kita hanya mengenal ALLAH di mulut, bukannya di hati....

kalaulah saya berpeluang bertemu dengan orang yang betul2 takutkan ALLAH, saya pasti takkan mahu berpisah dengannya sebab nak berdamping dengannya supaya sifat takut tersebut mampu mengalir dalam darah saya sepertimana kalau kita berdamping dengan penjual minyak wangi, pasti badan kita juga akan turut berbau wangi.....

teringat kisah para tabii'n dulu yg ada menceritakan ketika mana je azan berkumandang, ada segelintir manusia yang menggelupur di atas tanah tidak sedarkan diri kerana kalimah ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR yang bilal laungkan.....Ya ALLAH, betapa takutnya mereka kepada ALLAH terkenangkan kehebatan dan kekuasaan yang ada padaNYA....terlampau jahatnya aku ya ALLAH jika nak dibandingkan dengan mereka....terlampau malunya aku ingin menggelarkan diriku mukmin kerana tidak menepati piawaian sebenar seorang mukmin sepertimana kehendakMU.....aku hanya mampu meminta supaya KAU berikan aku hidayah supaya mampu mempunyai sifat takut yg sebenar kepada MU....amiin ya rabbal a'lamin....

No comments:

Post a Comment