Saturday, February 5, 2011

Hamalatul Quran

Bismillah....

Assalamualaikum....

Teringat pertemuan kali pertama saya dengan seorang budak lelaki yang lebih kurang 5 tahun lagi muda drpd saya beberapa bulan yang lalu....sebaya dengan adik perempuan saya....terserempak dengannya semasa menunggu lif di sebuah apartmern tempat tinggal saya....dengan berpakaian jubah hitam dan kopiah putih di atas kepala, membuatkan saya sejuk mata memandang dan bersyukur kerana masih ada remaja yang masih berpegang teguh ingin mengamalkan sunnah junjungan kita Sayyidina Muhammad Sollollhua'laihi wasallam....

Tayfur: assalamualaikum....
Dia: waalaikumussalam...
Tayfur: baru balik masjid ke...?
Dia: ha'ah....

panjang lagi kitorang borak sebenarnya tapi malas la nk tulis kat sini....private and confidential....huhu...hasil perbualan tu, tahulah saya yang dia ni budak lepasan maahad tahfiz raudhah kat ulu langat....dah habis pun menghafal 30 juzuk quran yang membuatkan saya lagi excited ingin berkawan rapat dengannya....

dipendekkan cerita, saya dapat lagi peluang berjumpa dengannya....tapi kali ni jumpa kat masjid masa sembahyang maghrib....abes sembahyang tu, cam bese la saya lepak kat 1 sudut masjid tu....masa tu xde mood lak nak ngaji quran...jadi terus je la dengan aktiviti melepak kat citu sambil menunggu waktu isyak...kebetulan time tu ade ustaz ngajar, bab munakahat lagi tapi itu tak membuatkan saya excited sangat sebab ada benda lain yang lagi best....budak tadi tu mula2 ngulang quran dekat ngan tempat saya lepak....slow je suara dia ngaji....tapi disebabkan speaker masjid memang betul2 terpacak atas kepala kitorang kat situ, menbuatkan sapa2 yang nak ngulang quran kompem hilang feel...huhu...salah sapa tu...? salahkan ustaz yang mengajar ke, salahkan speaker yang kat atas kepala ke, atau nak salahkan ibu yang mengandungkan kita...huhu...takde sapa yang salah pun...


sambung citer balik...budak tu pun dah mula rasa bengang cam saya rasa sebelum2 ni bila ngulang quran bawah speaker yang volume dia tu xleh ejas 2...saya yang time tu tak ngaji quran wat rilek je la sambil usha budak tu...huhu...budak tu pun bangun dan berjalan2 mencari port yang dia kira speaker xde la kuat sangat....sian kat budak tu....sebab saya pun slalu rasa camtu....kalau tak memikirkan speaker tu masjid yang punye, memang dah lama kot kene kopak ngan saya....huhu...akhirnya budak tu pun duduk depan jauh drpd saya....dia pun stat balik ngulang quran...kali nih suara dia xslow cam tadi tapi baca kuat cam imam yang xde mikrofon....sebijik cam yang saya buat slalu....kalau boleh nak challenge ngan suara speaker yang kuat tu....huhu...sebelum2 nih, saya xpernah dengar pun dia ngaji quran....tapi bila dia baca kuat tu, tu la kali pertama saya dengar suara dia ngaji quran....masa fes time dengar tu, huish....boleh tahan jugak suara dan lagu budak nih....drpd tgh lepak jauh kat belakang,saya bangun dan berjalan ke depan dengan niat nak menghayati alunan quran drpd budak tu....tapi kita mesti kene pandai cover bro...kalau dia perasan mesti dia stop punye laa...


saya berjalan dan berdiri beberapa langkah drpd tempat dia ngulang quran...kali nih memang clear dan kebetulan ustaz yang mengajar tu pun dah habis ngajar membuatkan lagi clear dengar bacaan budak tu....fuuuuhhh...memang bes betul....sejibik cam dalam lettop saya....tapi skejap je sempat saya dengar sebab tiba2 budak tu terus berhenti....xtaula sebab apa....samada aktiviti saya terbongkar ataupun dia dah habis silibus dia untuk ngulang tyme tuu...huhu....yang pasti saya memang jatuh hati dengar alunan quran drpd budak tuu....memang layan r...harap2 ada lagi peluang yang camtu....itulah dia kisah budak yang bergelar hamalatul quran....

1 comment: