Tuesday, July 19, 2011

Bila kita bergaul dengan orang alim...

dalam perjalanan pulang ke kampung halaman dengan menumpang kereta abang saya, kitorang banyak berborak dan berbual bermacam-macam topik...yela...dekat 6 jam perjalanan...kitorang bincang mengenai isu semasa dan permasalahan2 yg timbul dalam masyarakat....tak lupa juga bincang mengenai hal2 keluarga kitorang...sambil borak2, satu demi satu topik kitorang bincangkan sampaila...

"taifur dah malas dah la nak nasihat lagi kat dia tu...berbuih-buih dah mulut ni cakap tapi dia macam tu jugak...tak reti-reti nak amek pengajaran dan berubah...kita cakap benda yg betul dan elok pun dia taknak ikut...buat sakit hati je cakap ngan orang camtu...baik duduk diam senang cite..." ngomel saya..

"haa...taifur kena berhati-hati dengan percakapan taifur tu...kalau silap gaya, boleh terpesong akidah..." tegur abang saya...

"haaa...!!! kenapa pulak camtu...?" saya mula naik cuak...

"yela...dari gaya percakapan taifur tu, seolah-olah taifur anggap kalau perkara yg taifur cakap tu betul dan elok, tidak dapat tidak orang tu mesti berubah dengan asbab isi kandungan percakapan taifur yg betul, benar dan elok tu...sedangkan hidayah tu ada pada ALLAH, bukan ada pada taifur...jadi, taifur tiada hak untuk rasa marah atau sakit hati jika seseorang taknak berubah walaupun sudah puas taifur menasihatinya kerana seseorang tu hanya akan berubah dengan IZIN ALLAH, bukan kerana nasihat taifur ataupun atas kehendak taifur...itu kena jelas..." terang abang saya...

"ye tak ye jugak kan..." seolah-olah saya baru tersedar dari mimpi...walaupun perkara tu saya dah tahu dah, tapi kelihatannya seperti baru sekarang saya nak amalkan apa yg saya tahu tu...astaghfirullahala'zim...

jadi selepas ini, apa yang saya kena fikirkan bukanlah samada orang tu berubah ataupun tidak, tapi samada saya sudah nasihat ataupun tidak...itulah tugas dan juga peranan kita sebagai hamba ALLAH dan juga pembela agamaNYA...

***********************************************************************************

saya melawat kawan karib saya yg belajar di UIA gombak...apabila masuk bilik dia, saya lepak atas katil dia untuk menghilangkan lelah saya...sambil2 tu, kitorang pun duk borak2...tengah duk borak2 tu, saya terpandangkan kasut baru dia yg diletakkan di bawah mejanya...saya pun ambil kasut tu sebab nak tatap dengan lebih dekat lagi....

"paih, cantikla kasut ko...ni mesti mahal ni kan...? berapa harga kau beli ni..?" tanya saya dengan penuh perasaan ingin tahu...

"agak-agak ko, berapa harga dia...?" tanya balik kawan saya...

"isshhh...kasut cantik macam ni, paling2 koman pun mau seratus lebih ni....betul tak...?" teka saya...

"isshhh ko ni taifur...ORANG TAK BELI BARANG MAHAL-MAHAL LETAK KAT KAKI....aku beli rm60 je..." jawab kawan saya dengan lembut dan sempoinya...

saya yang dengar tu hanya diam tak terkata...speechless..."betul jugak cakap dia tu...rasa macam bodoh je kalau beli benda mahal2, tp last2 letak kat kaki aku je..." gerutu saya...

jadi lepas ni, boleh jadi motivation untuk saya supaya bersikap zuhud at least for the things yg nk dipakaikan kat kaki...beli kasut yg biasa2 sudah la eh...:)

***********************************************************************************


sambil berjalan2 ngn roomate saya nak pegi kedai makan, saya borak kosong ngan dia...sampaila tiba2 masuk part lain...

"ko kenal tak fulanah binti fulan nih....? cantik jugak tuan dia kan...?" soal saya dengan berjenaka dengan niat nak stimulate mood kawan saya supaya borak pasal pompuan...

"ko nih takde keje lain ke...asik2 duk cakap pasal pompuan je..." tegur kawan saya...

"alaa faez, rilek r...aku bukan serius pun cakap tu...saje je nk gurau2 ngan ko...hehe.." balas saya...

"setiap percakapan itu lahir dari hati...dan mulut hanya akan bercakap apa yang terlintas di hati..." sindir kawan saya...

gedebussshhh..!!! amek ko taifur....saya diam membisu sambil merenung dalam2 kata2 dia...tajam betul teguran dia...tapi nak tak nak, saya kena terima kebenaran apa yang dia katakan tu...memang betul...usahlah berdalih dengan mengatakan kita hanya bergurau, kerana disebabkan hati kita dipenuhi dengan lintasan2 nafsu lah yang menyebabkan kita bercakap perkara2 yang tak sepatutnya kita cakap...

jadi selepas ini, saya berusaha nak reset balik apa yang sepatutnya yang terlintas di hati saya...saya kena berusaha untuk memenuhinya dengan benda2 yang bermanfaat dan berfaedah moga2 apa yg saya cakapkan nanti juga turut memberi faedah dan manfaat kepada jiwa2 yang mendengar....

wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment