Monday, July 11, 2011

Baru tahu...

"taifur, lari...!!! jgn masuk dalam asap tuu....!!!" jerit kawan saya yg membuatkan saya tersentak daripada menikmati pemandangan melihat tembakan demi tembakan gas pemedih mata yg dilepaskan oleh polis...saya pun tanpa cakap banyak terus lari ikut kawan saya...asap masa tu dah merebak ke semua ruang...nak tak nak kitorang kena redah jugak asap tu...ni gara2 saya punya pasal jugak la sebab taknak lari awal2 masa asap belum banyak lagi...masa kitorang tengah redah asap tu, mata mula dah berair...tak kisah lagi sebab saya dah expect pun macam tu sebab nama pun gas pemedih mata...tapi yang unexpectednye, bila tgh2 lari tu dan terhidu je asap tu, tiba-tiba sistem pernafasan saya macam kene block...tak cukup nafas saya dibuatnya...macam tengah lemas dalam air yang dalam....saya paksa hidung saya cuba sedut udara lagi, but things get worse sebab saya hidu lebih banyak asap lagi yg membuatkan lagi teruk pernafasan saya kene block...lepas tu ape lagi, badan saya pun respon la dengan terbatuk terbahak-bahak macam orang kena asma...time 2 tgh lari lagi cuba lari sejauh yang boleh drpd asap tu....masa tgh lari tu, hanya perkataan mati je yang bermain di fikiran...bayangkan la, dah la lari, tanpa bernafas pulak tu....mana tak separuh mati dibuatnya....masa tu tak fikir apa dah, hanya lari sekuat mungkin dengan nafas yang terhad....yang kesiannya, saya tengok kat belakang saya tu ade 2 org muslimat tgh lari jugak nak menyelamatkan diri...saya boleh berdoa je la harap2 diorang cukup nafas untuk lari sampai ke hujung jalan yang takda asap...takboleh wat apa dah...diorang tu perempuan, setakat mana la kudrat yang ada, lari pun tak sekencang mana, kene pulak gas pemedih mata, memang betul2 rahmat la bagi diorang kalau tak jatuh pengsan sebab tak cukup nafas...alhamdulillah, diorang selamat jugak akhirnya...

dulu bila tengok gas pemedih mata, apela yg diorang ni takut sangat...tapi bila dah terkena kat diri sendiri, barula saya tahu betapa bahayanya gas pemedih mata ni...kalau saya ni ada penyakit asma, nampak gayanya hantu jelmaan saya la yang tulis post ni...memang komfem arwah punya saya...itula pengalaman kali pertama saya join perhimpunan demonstrasi dan pengalaman kali pertama jugak kena tear gas....mujur water cannon tak kena...abang saya kata, kalau kena tu jadi habis gatal satu badan sebab air tu bukan air biasa tapi chemical water...dan pengalaman pertama jugak bagi abg saya berjalan-jalan dengan menaiki kereta polis sebab kene tangkap kerana pakai baju unit amal....:)

tapi saya nak bagi pendapat saya la mengenai perhimpunan demonstrasi nih...saya rasa lebih wajar dan elok kalau sekiranya perhimpunan ni hanya dihadiri oleh muslimin saja...bukan apa, muslimat tempat mereka sepatutunya di rumah...tidak manis sekiranya mereka turut berarak bersesak-sesak dengan orang lelaki yang bukan mahram...iye, tujuan mereka betul, tapi caranya kurang betul....lainla memang betul2 dipisahkan peserta demonstrasi antara lelaki dan perempuan...tapi keadannya bukan sedemikian...tambahan pula, diorang ni lemah...kalau terkena seperti kejadian seperti yg saya ceritakan kat atas, dan jatuh pengsan, bukankah itu akan menimbulkan kesulitan....? kalau terlalu bersemangat sangat nak menyumbang, at most, buat kerja belakang tabir sudah la...ini sampai ada muslimat yang menjerit-jerit melaungkan slogan demonstrasi, macam mana ni...suara awak bukan aurat, tapi bila dah menjerit melalak, jadi aurat la cik adik kakak oi....sebab tu perempuan haram jadi muazzin...analoginya mudah....islam teramat muliakan wanita...wanita ibarat sebuah permata yang sangat berharga...kalau permata yang sangat berharga, tempat permata diletakkan pun bukan sebarangan tempat...paling kurang pun diletakkan dalam sebuah cermin kaca yang tebal, ada pulak gerigi besi dalam kaca tu....bilik yang menyimpan permata tu dipasang pulak dengan cctv, dikawal pulak oleh pengawal keselamatan yg bersenjatakan senapang...tingginya nilai permata tu sampai dijaga begitu sekali....tapi kalau permata tu sengaja diletakkan di tepi jalan, di atas sehelai kain yang nipis, didedahkan kepada orang yang lalu lalang, terkena pulak habuk kenderaan, agak-agak ada orang percaya tak itu sebenarnya sebiji permata yang tinggi nilainya...? tak ada punya...jadi hargaila diri anda sepenuhnya...tapi ada jugak orang yg berpendapat muslimat ni kena keluar jugak demi meramaikan orang kerana zaman sekarang ni terlalu sikit orang yang ingin berjuang...ok...saya terima pandangan dia...tapi kalau nak dibandingkan zaman sekarang ni ngan zaman jahiliah mula2 dahulu time Nabi MUHAMMAD baru nak berjuang, agak2 mana lagi sikit orang yang ingin berjuang....? pastila pada masa zaman Nabi MUHAMMAD...but still, Siti Khadijah tetap berdiam di rumah, menyumbangkan hartanya dan menyediakan kelengkapan-kelengkapan yang diperlukan oleh suami tercinta...that's all...kenapa macam tu..? sebab fungsi isteri adalah di rumah....kemuliaan mereka adalah di rumah...inilah yang kita semua perlu jadikan contoh dan tauladan...bukan ingin berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan lelaki kerana ALLAH dah tetapkan fungsi masing2 supaya tak timbul fitnah...ALLAH memberi kekuatan lebih kepada lelaki bukan for nothing, tapi adalah kerana supaya mereka dapat melindungi kaum perempuan yang lemah...itu harga yang perlu dibayar oleh kaum lelaki....jadi, sama-samalah kita muhasabah diri kita balik supaya kita dapat memperbaiki diri kita menjadi orang yang lebih baik insyaALLAH....

wallahu'alam....

4 comments:

  1. aihh..kenapa xpatah balik tolong backup muslimat tu..hehe.
    btw.ni link baru aku.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. haha.berigak dah la mg oyak gitu..sore follower mg pon jr aku..kalu yo baco komen mg kompem berigak la..nnti ore oyak koya sedak pulok..hehe..
    wat rilek gitu jah pahni..

    ReplyDelete
  4. hajat di hati mau je aku sentap tangan dua2 org muslimat tu bawak lari jauh2, tapi takut masuk berita lak peserta BERSIH amek kesempatan...:)

    bereh boh...barey boleh ejah tu gak...:)

    ReplyDelete