Thursday, May 19, 2011

Serba salah....

Bila kita yang muda bergaul dengan mereka yang tua, macam-macam benda yang kita kena jaga. Tua di sini bukannya tua setahun dua atau lima tahun enam, tapi dekat 20-30 tahun lagi tua daripada kita. Dalam erti kata lain, kita bergaul dengan bapak-bapak dan atuk-atuk orang la. Apa benda yang nak kita kena jaganya ? Haaa...paling penting sekali ialah kita kena jaga hati mereka. Seperti yang kita sedia maklum, orang tua ni hati dia sensitif. Silap gaya atau salah kata,boleh mengguriskan hati mereka. Jadi, kita kena cuba la melakukan apa yang terdaya demi menjaga dan mengambil hati mereka ni. Hipokrit ke saya ni...???
Boleh la jugak dianggap macam tu sebab ada perkara yang kadang kala kita tak suka buat tapi terpaksa buat-buat suka buat semata-mata nak hiburkan hati 'kawan' kita ni. Tapi, dah nak buat macam mana, veteran style berbeza terus dengan teenagers style.

Nak cerita sikit camna style 'kawan' kita yang veteran ni. Ada la sorang pakcik ni saya kenal masa bulan ramadan lepas sebab bukak pose sekali kat masjid. Orang dah tegur kita, kita kena la layan dia. Jangan la berlagak sombong sangat. Atleast, hormat la sikit kat mereka yang berumur ni kan. Pastu, berlaku la sesi taaruf. aisey, macam dalam usrah la pulak...:) Pakcik tu pun amek la no tepon saya dan saya pun amek la no tepon dia. Bila je dah cuti panjang, saya pun balik la kat kampung halaman. Kebetulan pulak, pakcik ni ada kedai dekat ngn kampung halaman aku tu. Takde la dekat sangat pun, dalam 10 km jugak la. pakcik ni bisnesman. Nak kata kaya tu, kaya la jugak. Kereta berderet-deret, rumah berbiji-biji, isteri pun berorang-orang...:) bila pakcik ni sampai je kat besut dari kuala lumpur, dia terus text saya. "Pakcik dah ada kat besut ni. sampai pagi tadi.." ting tong..."habis tu kenapa..?" saya tanya balik. tapi tanya dalam hati je la. Teringat pesanan pakcik aritu masa kat KL dia kata, nanti kalau balik kampung tu, singgah la jalan-jalan kat kedai pakcik nanti. Saya masa tu mengiyakan je la tanpa banyak bicara. "agaknya pakcik ni nak ajak aku gi jalan kat kedai dia kot,tapi aku nak buat apa kat kedai dia tu.takkan aku nak pandang muka dia dan dia pandang muka aku.nak borak pun aku nak borak apa.nak borak pasal anak-anak,bini pun aku xde lagi.nak borak pasal keje,belajar pun xabes lagi.nak borak pasal bisnes dia,sepatah pun aku x reti.." Saya pun reply la balik mesej dia tu. "ooo...ok...pakcik tak pegi kedai ke rini...? rehat 1 hari eh.." dengan harapan dia akan jawab ya pakcik xpegi kedai.

"pakcik pegi kedai jap lagi.sekarang ni pakcik nak pegi jerteh jap"
dia reply dengan ayat pernyataan tanpa dicampurkan dengan ayat pelawaan untuk ke kedainya. pakcik ni nak suruh saya pegi kedai dia ke tak ni...? kalau ya, napa tak pelawa pun. kalau tak, napa ayat dia tu tergantung dan dia tak habiskan dengan salam je. "pakcik ni nak suruh aku tanya ni.."

"ooo..ok...pakcik nak saya pegi jalan kat kedai pakcik ke...? ke pakcik busy arini...?"
still berharap dia akan reply, "lain kali je la eh..pakcik ada hal sikit tak sempat nak jumpa..."

"pakcik xbusy pun...kalau dapat datang kat kedai pakcik pun bagus jugak..."
tak menjadi seperti apa yang diharapkan. nak tak nak lepas asar tu, saya pun berangkat la menziarahi kedai pakcik ni. sampai2, kedai dia penuh ngan orang pompuan. pastu pakcik ni ajak la minum kat luar. and then layan je la pakcik ni borak. nasib baik ada topik nak borak time tu. borak pasal anak dia. ada kat sejam la jugak borak. saya layan je sampai pakcik tu sendiri yang mengalah minta balik.:) baru tau penangan aku... kali ni takpe la ada topik. kalau dia ajak sekali lagi,taktau la benda apa yang nak diborakkan. Kesimpulannya, orang tua ni suka kalau dia ni dilayan lagi-lagi kalau layan borak walaupun kita sendiri tak berapa suka sangat nak borak tapi laayan je la demi kebahagiaan hati mereka...:)

wallahua'lam

1 comment: