Monday, May 23, 2011

Dunia....

"dia tu kerja kat arab saudi ko tau x...engineer tu....aku dengar kerja jururawat kat sana pun gaji dah nak dekat 10 ribu....kalau kerja engineer tu, berapa puluh ribu tak tau....besar betul gaji dia kan...." cerita seorang teman dengan bersungguhnya....


Saya yang dengar perbualan tu naik menyampah dengar. Kalau gaji dia berjuta ringgit sekalipun, SO WHAT...???!!! Kenapa la diorang ni suka sangat pandang benda tu semua. Tak sedar ke semua benda yang dia cakap dan dia ingin-inginkan tu benda sementara...??? kalau ada duit berjuta ringgit sekalipun, seringgit pun awak tak boleh nak selit kat celah kain kapan awak tu untuk dibawa masuk ke dalam kubur nanti. Semua tu tak berguna langsung dah nanti bila ruh dah berpisah dari jasad. Yang berguna hanyalah amal baik yang awak buat kat atas muka dunia ni. Itupun kalau awak buat dengan ikhlas. Dan macammana awak tau yang amal awak tu ikhlas sedangkan ikhlas itu adalah rahsia tuhan. Dahlah amal baik yang kita buat tu sikit, tolak dengan amal yang tak ikhlas,agak-agak berapa kerat la amal baik yang mampu kita bawa untuk dipersembahkan kepada Tuhan Rabbul Izzati nanti. Tak campur lagi dengan dosa-dosa yang menggunung banyaknya. Agak-agak, ada berani ke kita nak bersua dengan pencipta kita dalam keadaan yang macam tu. Jenis muka yang tak tau malu je yang sanggup nak berjumpa dengan tuhan dia dalam keadaan camtu. Habistu, dah sedar amal baik awak tu sikit, amal buruk pulak banyak, masih ada hati lagi nak berlumba-lumba dan bermegah-megah dengan hal-hal dunia...???!!! memang jenis orang yang tak sedar diri... Sedarlah sungguh-sungguh wahai orang sekelilingku.


Saya cakap macamni bukannya nak suruh orang semua tinggalkan dunia. Tapi letakkan dunia pada tempatnya. Sepertimana kata Saidina Ali Karramallahu wajhah mengenai zuhud. "zuhud itu ialah meletakkan dunia di tangan, bukannya di hati." Kalau dunia tu diletakkan di tangan, dunia yang akan menjadi hamba kepada kita. Tapi kalau dunia tu diletakkan di hati, kita pulak yang akan menjadi hamba kepada dunia. Macammana kita nak tau yang kita ni letak dunia pada tempatnya iaitu di tangan...??? Kita tengokla pada alamatnya. Alamat orang yang meletakkan dunia di tangan ialah mereka langsung tidak hairan,tidak berhajat dan tidak kisah pun dengan kekayaan yang berada pada tangan orang lain. Bagi mereka, samada kaya atau miskin, taraf mereka tetap sama. Alamat yang lain, jika mereka mempunyai harta yang lebih, mereka tidak merasa berat hati untuk menafkahkan hartanya pada jalan ALLAH dan kepada fakir miskin kerana bagi mereka, orang lain ada hak terhadap harta mereka sedangkan mereka tiada hak terhadap harta orang lain.


Itulah serba sedikit daripada alamat-alamat orang yang meletakkan dunia di tangan mereka. Jadi, kejarlah dunia dengan bersungguh-sungguh,kemudian letakkanlah dunia tu di tangan kita supaya kita sendiri dan orang-orang sekeliling kita dapat manfaat daripada dunia yang kita miliki.


Saya tak suka bergaul dengan orang-orang yang membesarkan dunia lebih dari yang lain sebab dorang hanya rapat dengan kita masa kita senang. Bilamana kita susah dan perlukan bantuan, masing-masing cuba memberi alasan untuk menjauhkan diri daripada kita. Mujurlah sahabat baik saya tak berperangai camtu dan saya sangat menyanjungi dia.

"ih, aku masuk tanding ngapa quran ritu, buleh la no 2...huhu" cerita saya kat kawan baik saya

"uih,ganah doh tu taifur buleh tagho tu. pah mg buleh hadiah gapo...???" tanya kawan baik saya.

"buleh la huduh2 ih. dapat kain baju melayu,trofi nga pitih 4 ribu..." balas saya.

"ooo...bereh doh r tu..." balas dia balik.


Begitu relaks dan sempoi sekali bespren saya ni yang buatkan saya lagi sayang dan kasih kat dia. Langsung tiada nada kagum dan terkejut dengan hadiah yang saya dapat tu. Kalau orang lain bila dapat tau saya dapat hadiah macamtu, semua jadi mata bulat dengan mulut ternganga.

"4 ribu...??!!!, banyak tuuuu....!!! nanti bolehla kau belanja aku nanti eh. alah, makan nasi arab pun jadilah.."

"4 ribu...??!!! waaahhh..!!! bertuahnya kau....kalau camtu aku nak ngapal quran jugak la..."

Itulah kebanyakan reaksi yang saya dapat daripada kawan-kawan yang lain. Saya balas dengan tersengih-sengih macam kerang busuk. Dalam hati mengata la "apala korang ni, duit banyak tu pun nak wat kecoh. pahala yang banyak takde pulak kecoh-kecoh nak berebut dapat...hmmmhhh....letih...letih"


Tapi bespren saya tak camtu. Dia dengar 4 ribu tu macam 4 ringgit je. Takde pun amek kesempatan mintak suruh saya belanja, nak pinjam duit saya dan sebagainya. Sedangkan dia tu bukannya orang kaya pun. Duit belajar pun pinjam PTPTN. Dan terbaru, sambil ambik short sem, dia sempat kerja part time kat giant semata-mata taknak menyusahkan mak ayah dia. Hari-hari dia berjimat dalam perbelanjaannya. Tapi dia ni jugak bukannya orang susah pun. Cuma dia lebih suka cuba taknak bergantung dengan mak ayah dia. Orang macamni la yang berbaloi untuk saya belanja dia makan besar-besaran.

"ih,sempena rezki yang aku buleh ni, mung oyak jah nak makan mana, aku belanja...hehe..."

"aish...nk mkn mana eh...ak pn xtahu mana tempat-tempat hok sedap ni taifur...atah mung la nk bwk g mkn mana pun...aku makan jah...huhu..."

"aih...mung duk sini takkan tak tahu...??"

"ada la jugak 1 tempat tu sedap...tapi mahal taifur tempat tu...."

"takpo la...bukan kito makan selalu pun kat tempat mahal tu...mung jangan risau la...aku belanjo...hehe..."

"pah takpo la gitu...rezki jangan ditolak...huhu..." balas kawan saya sambil tersengih nakal.


Kitorang pun melantak la kat tempat tu sambil berborak panjang. Yela, dia belajar tempat lain, saya belajar tempat lain. Jarang-jarang je boleh jumpa. Tapi sekali jumpa tu memang payah la nak berpisah....:)


Kesimpulan yang saya nak sampai kat sini ialah, janganlah kita menganggap dunia adalah segala-galanya tapi ambiklah dunia seadanya.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment